wtorek, 15 kwietnia 2008

GIMP i CMYK

Nazwa: Separate+ (wtyczka)
Producent:
Plik do pobrania.

Krok 1
Pobierz ze strony Adobe profile ICC, rozpakuj je i wrzuć do katalogu (w większości przypadków) C:/Program files/Common files/Adobe/Color/Profiles.

Krok 2
Pobierz wtyczkę Separate+, rozpakuj i wrzuć do katalogu (w Windzie) C:/users/moj-profil/.gimpXX/plug-ins
gdzie gimpXX (wersja GIMP-a) i mój-profil - są zmienne.

Krok 3
Jeśli powiodło się, to w pasku poleceń programu GIMP, w menu rozwijalnym Obraz, powinno pojawić się polecenie Separate, a w nim do wyboru: Duotone, Proof, Save i CMYK.

Okno GIMP-a z narzędziami i warstwami. W dolnej części widzimi 5 warstw - CMYK i background (tło). W rzeczywistości kolory CMYK są tam symulacją. Warstwy CMYK przeznaczone są do druku, do naniesienia na płytę drukarską i tam dopiero pokrywane są odpowiednią farbą.

Separacja Cyan

Separacja Magenta
Separacja Yellow
Separacja blacK
 


EDIT (21-11-2010):

5 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Czyli po skończeniu pracy w RGB separuję do CMYK-a? Zastanawiam się jak pracować w Gimpie? Zapewne należało by również w trakcie pracy korzystać z okna kolorów i wybierać kolory z suwaków CMYK...

biazol pisze...

No i z tym jest problem. Jeśli wybierzesz z palety CMYK kolor C=100, przełączysz na paletę RGB i znów przełączysz na CMYK - to wartości będą zmienione na C=80 i M=28.
Zmienić zdjęcia ok (tam nie ma czystych kolorów). Kiedy w GIMP-ie przerobisz na CMYK-a, a potem otworzysz to w Photoshopie - nadal masz 4 warstwy CMYK-owe.
Przygotowanie do druku to naprawdę wyższa szkoła jazdy, a ewentualne błędy sporo kosztują i dlatego, ktoś kto się zajmuje tym, kupi Photoshopa.

Blonynka pisze...

Witam,
mam problem z krokiem 1 - zainstalowaniem profili ICC.
Nie mogę nigdzie znaleźć katalogu "Color" ani "Profiles" w Adobe. Szukałam ręcznie, szukałam wyszukiwarką plików i folderów... i nic. Nie wiem co mam zrobić.
Będę wdzięczna za pomoc.

Unknown pisze...

Ja też nie mogłem znaleźć tych folderów, więc je utworzyłem, oczywiście nie działa :(

Anonimowy pisze...

Zrobiłam tak, jak było napisane, ale i tak nie działa, nie pojawia się w Gimpie opcja separate w Obrazie. Może czegoś jeszcze brakuje?